Saturday 10 October 2015

Pengalaman bersalin Muhammad Izz Ziqry.

Assalamualaikum semua!

 Lama dah tak jenguk blog ni kan..last bulan 6 hr tu..amboi..lama btul..hehe.. Actually hari ni dah hampir 2 bulan saya cuti bersalin..minggu depan dah start keje balik..rasa rindu dan malas bercampur baur..Apatah lagi nak tinggalkan si kecik ni kat pengasuh..harap semuanya ok nanti..

Ok..hari ni nak cerita pengalaman bersalinkan si comel Muhammad Izz Ziqry..setelah hampir 4 tahun menunggu cahaya mata..akhirnya doa kami diperkenankan..Alhamdulillah..orang kata sakit bersalin memang sakit yang paling sakit..memang rasa nyawa dihujung tanduk..buat kaum lelaki..hargailah isteri korang yang dah berkorban untuk melahirkan zuriat korang..kan:)

Muhammad Izz Ziqry lahir pada 6 Syawal bersamaan 22 Julai 2015 jam 12.05 tengahari. Time raya kan lagi2 raya pertama kat Batu Pahat, so memang tak duduk diam untuk prepare macam-macam nak sambut raya. Kaki dah bengkak, tapi tetap saya gagahkan..huhu..dipendekkan cerita pagi raya ketiga sepupu yang duk Kota Tinggi datang beraya..pagi tu saya sempat masak mee goreng untuk sarapan..sepupu yang nurse tu kata perut belum turun lagi..so dia jangka saya akan bersalin dalam seminggu lagi..hati saya lega sikit..at least sempat la nak beraya kan..hehe..

Petang raya ketiga saya balik ke kampung suami di Batu Kikir..Raya ke-4 beraya kat rumah saudara mara suami..memang best makan kuih raya walaupun sesekali terasa sakit perut tapi saya buat tak tau je..Raya ke-5 saya balik ke Seremban dengan niat nak datang kerja..sebelum ke opis, saya singgah ke Klinik Gadong Jaya untuk check up bulanan..nurse ade tanya takde rasa sakit ke..saya cakap takde..cuma baby selalu mengeras and tak berapa aktif..walaupun begitu saya masih boleh drive ke opis..sampai kat opis buat kerja macam biasa..sebab mood raya lagi nak buat keje pun agak malas..so jalan-jalan la kat meja orang lain..time pegi toilet, saya perasan saya dah bleeding..keluar darah macam period..saya dah berdebar..keluar toilet saya bagitau nurul yang saya dah bleeding sambil senyum..nurul pun macam caya tak caya sebab apa bleeding tapi senyum2..saya senyum sebab tak tau nak buat reaksi apa..haha..

Disebabkan dah bleeding, saya cepat-cepat bagitau bos nak balik..mana tau tiba-tiba sakit kuat ke..dah tak boleh nak drive pulak. Sebelum sampai rumah, saya singgah ke Klinik Gadong balik..akak nurse tu tolong check bukaan..agak sakit jugak la tapi tahan je la kan..nurse suruh saya terus ke hospital dan bawak semua kelengkapan untuk sambut baby.. Sampai kat hospital, sekali lagi check bukaan..mula-mula dengan doktor pelatih lepas tu dengan doktor senior..haiihh..sabar je la..doktor bagitau bukaan baru 1 cm tapi disebabkan dah bleeding, doktor arahkan saya masuk wad..huhu..

Lepas tukar baju pink, saya berehat sambil ditemani cik abang..selfie bagai tapi dalam hati memang berdebar..macam mana nak hadapi sakit yang paling sakit..untuk hilangkan debaran, saya berjalan-jalan mundar-mandir di wad..sesekali contraction, saya berhenti dan pegang apa juga yang boleh dicapai..contraction tu macam senggugut..datang sekali-sekala..time contraction hilang, saya boleh berjalan macam tak sakit langsung.. Suasana di wad cukup tenang..sesekali dengar baby menangis..pesakit keluar masuk..sesekali nampak husband pesakit masuk time bukan waktu melawat..mebi ada hal yang nak disettlekan..buat pengetahuan korang, wad bersalin dan kanak-kanak HTJ ni baru tau..jadi serba serbi baru dan sangat selesa..beza sangat dengan wad lama..sistem pun baru..yang tak bestnya, pesakit tak boleh ditemani oleh sesiapa pun hatta mak sendiri..tak best kan.. 

Menjelang malam, contraction semakin kerap..ade nurse datang untuk cek BP n pasang mesin untuk pantau jantung baby..malam tu saya cuma tidur2 ayam..contraction setiap 10 minit..panggil nurse sebab rasa tak tertanggung sakit contraction tu..nurse cakap biasa la tu..Masya Allah..saya tak boleh berbaring..menjelang pukul 4 pagi, saya tidur mencangkung di tepi katil..terdengar suara baby menangis kuat dari arah kiri saya..saya gagahkan diri ke katil adik tu..Mebi baby tu lapar or sejuk..saya tengok mak baby tu pujuk anak dia sambil berdiri dan darah nifas meleleh ke lantai..Allahuakbar..saya offer untuk pujuk baby tu..sementara nurse datang dan bawa adik tu ke bilik air untuk bersihkan diri..dah selesai semuanya saya kembali ke katil..sesekali whatsapp husband..dia pun dah tak tentu arah sambil berjanji akan datang melawat pukul 6 pagi nanti..

Menjelang subuh, saya bangun untuk bersihkan diri sambil melayan contraction..husband sampai pukul 6.30..saya cuma mampu tersenyum kelat..husband sedaya upaya nak senangkan hati saya..tolong buatkan air..basuh buah dan sediakan segalanya..tq husband sebab sangat memahami..pukul 7 pagi waktu melawat pun tamat..husband keluar ke ruangan menunggu..sebelum keluar dia buatkan air selusuh untuk saya..alhamdulillah.. Pukul 8 pagi adalah waktu doktor pakar round wad.saya tak bercakap langsung dengan doktor tu sebab tengah menahan sakit.walaupun nurse baru cucuk ubat tahan sakit, ianya tak mampu nak redakan sakit itu..doktor cakap labour room penuh dan dia akan cuba dapatkan labour room untuk saya secepat mungkin..saya cuma mampu mengangguk..saya tengok pesakit lain takde pun yang merintih menahan sakit macam saya..semuanya rileks je..pelik..

Rasa lapar tapi takde selera nak makan..tapi habis jugak kuey tiaw goreng yang pihak hospital sediakan..saya kena makan sebab takut takde tenaga time bersalin nanti..jam 9 pagi saya diminta ke bilik pemeriksaan untuk check bukaan..doktor kata dah 4cm dan arahkan nurse untuk hantar saya ke labour room time tu jugak..saya tambah berdebar..saya ditolak ke labour room..suasana labour room sangat tenang..time tu doktor pelatih tengah meronda..saya dah tak hiraukan semua tu..contraction yang semakin kuat..rasa nak tercabut paling besi tepi katil tu saya tarik dek menahan sakit..ya Allah..time ni saya cuba berzikir dan baca apa yang terlintas difikiran..

Jam 10 pagi husband dipanggil masuk untuk temankan saya di labour room..sebelum tu ada doktor perempuan masuk dan dia terlihat benang yang melilit diperut saya..doktor tu cakap ni semua khurafat..Allahuakbar..tak terlintas hati saya untuk mensyirikkan Allah..setelah 3 tahun kami berusaha, bermacam cara berubat yang kami jumpa..sama juga macam pergi klinik bila sakit..kita tak boleh kata doktor tu dan ubat yang sembuhkan penyakit tp Allah..kenapa bila jumpa doktor tak dikira kita khurafat? Nak je saya tanya balik macam tu tapi apakan daya saya tak mampu masa tu..kepada doktor tu terima kasih sebab sudi menasihati saya tapi menuduh saya melakukan perbuatan khurafat memang sukar untuk saya terima..

Atas dorongan nurse dan husband serta dengan izin Allah..saya selamat melahirkan bayi lelaki pada jam 12.05 tengah hari..Ya Allah betapa saya rasa macam tak percaya yang saya akan lalui semua itu..rasa sayu bila dengar husband azan dan iqamatkan baby..saya fikir segalanya dah selesai bila baby dah keluar..rupanya ujian lain menanti.. Nurse beritahu yang uri melekat dan terpaksa dikeluarkan dengan prosedur pembedahan di bilik bedah..saya yang sedang keletihan hanya mengangguk..saya ditolak ke bilik bedah dengan segera..sampai di bilik bedah, kakitangan semuanya dan bersedia..saya terpaksa di bius separuh badan untuk keluarkan uri dari rahim..saya tertidur semasa prosedur dijalankan dan sedar bila doktor bius tu kejutkan saya bila segalanya telah selesai..alhamdulillah segalanya dipermudahkan walaupun saya terpaksa melalui ujian uri melekat yang jarang2 dilalui oleh orang lain.

Saya ditolak kembali ke wad..ubat bius masih belum hilang..kaki saya masih kebas..saya tertidur lagi..bila saya sedar, Muhammad Izz Ziqry dah ada di sebelah katil saya..saya hanya mampu melihat dengan rasa yang tak dapat di gambarkan..rasa happy..terharu..nak nangis bila tengok baby yang selama 9 bulan saya kandung..baby yang selama ni menendang-nendang dalam perut..Allahuakbar..tak tergambar oleh kata-kata..

Dengan melalui prosedur keluarkan uri tu, saya tak merasa kena jahit hidup-hidup..mungkin itu hikmah yang tersembunyi..dan saya boleh berjalan macam orang biasa..begitulah pengalaman berharga yang saya ingin share dengan korang semua..pada yang baru nak bersalin, masa berpantang tu berpantang lah dengan betul..paling penting jangan panik dan stress bila dengar baby menangis..amalkan vitamin B complex untuk elakkan stress sebab stress ni boleh menyebabkan gila meroyan..nauzubillah..selain itu jangan angkat benda berat untuk elak peranakan jatuh..saya dah laluinya dan saya janji saya akan berpantang betul-betul time bersalin kali kedua nanti..insya Allah.. 

Itu saja pengalaman saya..jumpa di lain waktu..assalamualaikum..

Pic masa 4 bulan:)

No comments:

Post a Comment

raudah851@yahoo.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...